ببساطة.. الفرق بين سيارة شيرى أريزو 5 و نيسان صنى

الإثنين، 13 نوفمبر 2023 08:00 ص
نيسان صني واريزو

نيسان صني واريزو

share

المشاركة عبر

يقدم موقع أقتصاد مصر، مقارنة بين أكثر السيارات انتشارًا في الايام الماضية، وتصدرت ذلك التقرير سيارة نيسان صني اليابانية وسيارة شيري اريزو الصينية.

الاريزو 

راحة في الجلوس والثبات على الطريق في السرعات الصني واسعة بس الاريزو أريح والصني بعد ١٢٠ بتخف على الطريق إنما جوا البلد ممتازة، والشكل الخارجي أكيد الاريزو ومش بس الصني إللي تخسر لا تقريباً كل العربيات اللي في نفس الفئة السعرية.

الكماليات الاريزو هاي لاين تكسب بفتحه السقف مع أنها مش قد كده ومثبت السرعة والصني بتزيد بأستارت انجن وبصمة غير كده واحد باختلاف كام حاجة منهم إنذار لو مشيت والباب مفتوح ده مش في الصني وطبعاً الصيني بيبقي مميز بكمالياته.

ماتور تقريباً واحد في الأداء بس الصني تكسب في الاعتمادية والفتيس طبعاً الصني تكسب.
إعادة البيع الصني .
قطع الغيار الاتنين واحد وتقريباً بقي مع قطع الاريزو موجوده بره.
استهلاك البنزين تقريباً واحد بس الصني أحسن شويه.

إجمالاً الصني أعاده بيع واعتماديه وتوفير بنزين ممتازه شكل خارجي متوسط ناقص بعض الكماليات عن الاريزو, الأريزو أصبحت حالياً من العربيات الاعتمادية توفرها للبنزين كويس أعاده البيع زي معظم الصيني بيبقي فيه نسبه خساره عاليه نسبياً بعيداً عن الفتره دي علشان الزيادات إللي مش مفهومه شكل خارجي ممتاز مش ناقصها حاجه في الكماليات مشكله وحيده قلق من منظومه الفتيس حتي لو مفيش عطل بتقلق أنك تقرص عليها أو لو مشيك فيه حرق ده غلط علشان فتيسها مش بتاع كده.